Kuolema ei ole lasten leikkiä / The Weed that Strings the Hangman’s Bag

kuolemaeiolelasten_kansi

rating-christgau-one-star-honorable-mentionrating-christgau-one-star-honorable-mentionrating-christgau-one-star-honorable-mentionrating-christgau-one-star-honorable-mention
Alan Bradley suom. J. Laura Beck
Bazar Kustannus 2014 (fin)
389 sivua/pages

Tutustuin nokkelaan Flavia de Luceen suoraan Alan Bradleyn sarjan toisessa osassa, Kuolema ei ole lasten leikkiä. Täytyy myöntää, että valitsin tämän kirjan kirjaston bestseller-hyllystä täysin sen suloisten kansien vuoksi. Myös Barnes & Noblesin sivuilla löytyvät muiden maiden julkaisujen kannet ja niiden tyyli miellyttävät silmääni. En tajua, miten olen onnistunut tyystin sivuuttamaan kirjasarjan ensimmäisen osan, Piiraan maku makea!

Bradleyn kirjoissa päähenkilönä yllättää 11-vuotias Flavia, joka asuu Bishop’s Laceyn kylässä vanhassa kartanossa. Seuranaan hänellä on kaksi ilkeää siskoa, Ophelia ja Daphne, sekä herttaisen mutta poissaolevan tuntuinen isä. Lisäksi kartanossa häärii entinen sotavanki, mystinen, mutta ystävällinen Dogger. Flavia tuntuu ikäisekseen epäilyttävänkin viisaalta, mutta mielikuvitusleikit, loputon uteliaisuus ja polkupyörä nimeltä Gladys tuovat hänelle ikäistään uskottavuutta. Pienet, pirulliset kiinnostuksenkohteet kemiaan, ja erityisesti myrkkyihin, tuovat hänen persoonaansa vivahteen Addams Familyn synkästä tyttärestä, Wednesdaysta.

Flavia kansi Collage

“Kylän rauha järkkyy, kun nukketeatterin pakettiauto hajoaa Bishop’s Laceyn hautausmaan nurkalle. Maankuulu marionettitaiteilija Rubert Porson päättää laittaa näytöksen pystyyn seurakuntatalolla — arvaamattomin seurauksin. Nokkelan Flavia de Lucen tarkoituksena ei ollut tutkia enää yhtään murhaa, mutta eipä nukkemestarinkaan ollut tarkoitus kuolla! Huono-onnisen näytöksen jälkeen Flavia alkaa penkoa idyllisen kotikylänsä vaiettuja salaisuuksia. On nimittäin mahdollista, että Porsonin pakettiauto ei hajonnutkaan sattumalta juuri Bishop’ s Laceyssa.” Kerrotaan kirjan takakannessa.

Tarinan kohokohtaa, nukketeatteriesitystä, rakennetaan hartaasti kirjan puoleen väliin saakka. Ja se on kyllä lumoava. Siihen asti kirja tuntuu pitävän otteessaan kuvailevan kielensä ansiosta. Epätodellisen tuntuisen nukketeatteriesityksen jälkeen asiat alkavat kuitenkin edetä lähes liiankin nopeasti – Flavia ratkoo ja selittää mysteerit hetkittäin jopa lapsellisen helposti. Tutkimuksissaan hän osaa käyttää ikäänsä ja peräänantamattomuuttaan hyödykseen. Viattomasti, lapsen uteliaisuuteen vedoten, hän utelee osallisilta murhaillan tapahtumista, ja samaan aikaan lukija voi kuulla hänen ajatustensa raksutuksen, kuinka tuo 11-vuotias johdattelee keskustelua. Tarinan hauskuus on nimenomaan se, että tapahtumia seurataan tarkkasilmäisen Flavian näkökulmasta. Tekstiin on saatu mukaan elävästi kaikki hänen ajatuksensa ja uteliaisuutensa. Voin melkein kuvitella itseni hänen iässään, sillä olen aina ollut loputtoman utelias luonne. Salaa, vähän kuten Flavia, olen vaihvihkaa halunnut tietää asioista, jotka eivät ole edes minulle kuuluneet. Kirja tuokin helposti mieleen nuoruuteni Neiti Etsivien parissa, ja Flavian kemiallisten kokeiden reaktiot tuovat elävästi muistoja yläasteen kemian tunneilta. Nostalgista.

Vaikka tarina tuntuu pääosin kevyeltä ja herttaiselta rikosmysteeriltä, en voi olla ajattelematta synkempää puolta Flavian elämästä, hänen perhettään. Kuinka hyvin tuon ikäinen lapsi todella kestäisi ristiriitaa että äiti on kuollut, ja siskot ovat sen tähden hänelle ilkeitä. Flavia pohtiikin tarinan eräässä vaiheessa, että olisi parempi herättää hänen äitinsä henkiin ja hankkiutua hänestä eroon. Kuinka surullista! Tosin lapset ovat mestareita selviytymään. Ja Flavian selviytymiskeino on hänen oma maailmansa. Sekä hänen nokkela ja päättäväinen luonteensa.

Flavia sivut

Alan Bradley on herttaisen oloinen kirjailijanakin, minun makuuni hänen tyylinsä saattaa olla melkein liian sokerinen. Mutta tässä kirjassa on kaikki elementit kohdallaan: kiinnostava juoni, erilainen ja persoonallinen päähenkilö, elävää paikkojen ja tapahtumien kuvailua sekä sopivasti tarinaa täydentäviä sivuhahmoja. Mikäli mysteerit ja niiden ratkaiseminen ovat lähellä sydäntä, herttaisella tavalla, voin lämpimästi suositella tutustumaan pippuriseen Flaviaan.


Translation 

Read in Finnish.

I got to know Flavia de Luce in Alan Bradley‘s second book of this series. Somehow I managed to miss the first book, The Sweetness at the Bottom of the Pie (2009). Flavia lives in an old mansion in Bishop’s Lacey with her two mean sisters Ophelia and Daphne, and their sweet dad. She is eleven years old and very much interested in solving mysteries. And one day, she sees an opportunity to help the local police again when a puppet master’s wagon breaks down in graveyard of Bishop’s Lacey.

Practically, all the elements are perfect in this book – the plot is interesting, the main character is unique, the places and events are so vividly described that the reader can easily imagine all the people and feelings in the story. In addition, all the side characters have their own nature and perfect place in the story. For me, all this worked quite well in the beginning but the spell of the story got somehow lost after the puppet show scene. It required a lot of work that I made this book in the end. Of course, Flavia is adorable with all her cute quirks, including bicycle named Gladys, dark and a bit sarcastic nature, which reminds me a bit of Wednesday from the Addams Family, and her little extraordinary hobby for a girl at her age, chemistry.  

All in all, the book has a nice story and it is written in a very descriptive style with sweet characters. Maybe I’ll give Flavia a second chance at some point, but for now it didn’t go to the top of my reading list.

Advertisements

2 thoughts on “Kuolema ei ole lasten leikkiä / The Weed that Strings the Hangman’s Bag

  1. Pingback: Pika-arvosteluita ~ Quick reviews – Pauline von Dahl

  2. Pingback: Mitä sain tietää meduusoista / The Thing About Jellyfish – Pauline von Dahl

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s