Ready Player One. Romaani.

ready_player_one88409

rating-christgau-one-star-honorable-mentionrating-christgau-one-star-honorable-mentionrating-christgau-one-star-honorable-mentionrating-christgau-one-star-honorable-mention
Ernest Cline, suom. J. Pekka Mäkelä
Gummerus Kustannus 2012 (fin)
Random House 2011 (orig)
440 sivua/pages

Peli alkaa. Voittaja löytää aarteen ja pelastaa maailman. Oletko valmis? Ready Player One on erilainen. Alussa se hämmensi, sitten siitä alkoi todenteolla nauttia. Mikä aikamatka samaan aikaan sekä menneeseen että kuvitteelliseen tulevaisuuteen! 80-luvun yksityiskohtia pompsahtelee tarinan lomassa jatkuvalla syötöllä.

“Seitsemäntoistavuotias Wade Watts pelaa peliä, jonka voittaja perii maailman rikkaimman miehen ja universumillisen virtuaalimaailmoja. Rikas pelisuunnittelija on luonut valtavan, avoimen virtuaalitodellisuuden, jonka hän muun omaisuutensa ohella testamenttaa sille joka ratkaisee sinne kätketyt kolme arvoitusta. Sekä arvoitukset että vihjeet liittyvät 70-80-lukujen populaarikulttuuriin, josta Wade tietää käsittämättömän paljon. Lopulta Wade törmää onnekkaasti ensimmäiseen ratkaisuun ja käynnistää vaaralliseksi osoittautuvan loppuvaiheen, jossa täytyy mm. pelata virheetön Pac-Man-peli ja osata Monty Pythonin vuorosanoja ulkoa.
Ready Player One on ollut myyntimenestys USAssa ja sen elokuvaoikeudet on myyty Warner Brothersille. Kirja on kuin Nick Hornbyn High Fidelityn ja elokuvan Paluu tulevaisuuteen risteytys, se esittelee estottoman pakkomielteisesti musiikkia, elokuvia, kolikkopelejä, sarjakuvia, animea, roolipelejä, kirjoja, jne.” (Gummeruksen sivuilta.)

Pidän suunnattomasti vaihtoehtoisista tulevaisuudenkuvauksista, dystopiat, utopiat — bring them to me! Ready Player One alkaa James Hallidayn kuolemasta pienellä nostalgiatrippailulla 80-luvulle, joka jatkuu sulavasti läpi 2040-luvulle sijoittuvan tarinan. Se vilisee viittauksia retropeleihin, -kirjoihin ja -elokuviin, joista puoliakaan en taida tunnistaa, mutta ne luovat tarinaan kiinnostavaa syvyyttä. Parhaimmillaan kirjaa lukiessa tuntuu kuin olisi keskellä yksityiskohtaista, digitaalista salapoliisiseikkailua. Cline on luonut kirjassaan aivan mielettömän maailman, jossa lukija voi vain ihmetellen katsella ympärilleen. Kirjaa on vaikea laskea käsistään, se etenee sopivan koukuttavaan tahtiin. Se sama hengästyttävä tahti, millä tieto leviää nykypäivänä digitaalisessa maailmassa, imaisee mukaansa ihan huomaamatta. Cline on saanut Ready Player Onessa hämmästyttävällä tavalla kuvattua digitaalisen maailman ominaisuudet analogisessa muodossa.

Suomennos on lisäksi onnistunut, kieli ei tunnu teennäiseltä, vaikka suomentaja onkin käyttänyt joitakin hauskoja sanoja, kuten jänkkyisä ja läjäytinpistoolit. Naurahtelin hetkittäin jopa ääneen lukiessani, ja mielenkiinnosta haluaisin lukea tämän myöhemmin myös englanniksi. Vaikka teksti tuntuu osittain olevan tarkkaa yksityiskohtien kuvailua — esimerkiksi Waden DeLoreanin parannukset listataan yksityiskohtaisesti hänen saapuessaan Ogden Morrow’n syntymäpäiville tai hänen uudesta varustustuksestaan kerrotaan Shaptic Bootsuiteineen, IdleHands-hansikkaineen ja Dinatro-visiireineen — onnistuu se silti olemaan viihdyttävää luettavaa. Minulla oli hetkittäin vaikeuksia kuvitella joitakin yksityiskohtia, mistä en aiemmin ollut kuullut, mutta onneksi mielikuvitus hoiti homman, ja lukeminen soljui lopulta kuin itsestään. Pystyin myös jokseenkin samaistumaan siihen, kuinka intohimoisesti Wade ystävineen suhtautuvat pääsiäismunan metsästykseen ja siihen mielettömään paloon, millä he tankkaavat yksityiskohtaista tietoa OASIS-verkkomaailman perustajasta, JDH:sta. He muistavat jopa kokonaisten elokuvien vuorosanat ulkoa ja tunnistavat vanhojen tietokonepelien toimintakaavat, ihan mahtavaa!

“Art3mis vaikutti vakavasti otettavalta vastustajalta. Kokovartalohaarniska. Läjäytinpistoolit. Sitä paitsi hänen haltiamiekkansa saattoi olla jänkkyisä. Jos edes puolet hänen blogissaan kuvaamistaan seikkailuista oli totta, hänen hahmonsa oli luultavasti ainakin viidennelläkymmenennellä tasolla. Tai vieläkin korkeammalla. Jos pelaajien välinen taistelu oli salittua täällä alhaalla, hän tekisi selvää minusta, onnettomasta kymppitasolaisesta.”

Ready Player One sivuaa myös verkossa seikkailemisen vakavampia seurauksia, esimerkiksi identiteetin väärentämisen ja tietovarkauden kannalta: kuinka helposti joku voidaankaan jäljittää verkossa liian sinisilmäisesti antamiensa tietojen perusteella tai käyttää  näitä tietoja hämäräperäisiin tarkoituksiin. Ready Player Onessa sillä on pelottavia seurauksia. Mutta toisaalta näytetään myös verkon mielettömät mahdollisuudet, jolloin huoneeseensa linnoittautunut nörtti ei välttämättä olekaan epäsosiaalinen erakko. Näin bloggaajana kirjan aihe on kiehtova, itse innostuin kirjan myötä pohtimaan erityisesti kysymystä henkilöbrändäyksestä, jota melkein kaikki tekevät sosiaalisen median kautta, ja millaisia seurauksia sillä todellisuudessa on, mitä paljastamme itsestämme verkossa. Pohdin tätä paljon esimerkiksi viimeisimmän julkaisuni kohdalla.

Kirja on saanut kirjablogeissa paljon huomiota ilmestymistään (v.2012) seuranneina aikoina. Se onkin paitsi aiheeltaan tärkeä kirja, myös huima seikkailutarina, kuin tietokonepeli itsekin. Jännitys tihenee loppua kohden, ja Waden seikkailua seuratessa alkaa huomaamattaan pidättää hengitystään, mieleen tosiaan juolahtaa ajoittain salaisen agentin touhut. Kokonaisuudessaan kirja on hyvin mukaansatempaava kudelma nostalgiaa, nykyaikaa ja tulevaisuutta. Jonka loppu on täynnä yllättäviä käänteitä. Se yhden tähden miinus johtuu vain siitä, että teksti vilisi himppusen liikaa viittauksia, joista itsellä ollut pienintäkään hajua.


Translation

Ready Player One by Ernest Cline is a riveting book, you don’t wanna let it go until you’re finished. It has these quirky little details about 80s, movies, games, books, tv series etc. Minus one star since sometimes the detailed description was simply too much for me, I want to leave something for my imagination, too. Some details were also a bit hard to figure out, since the names didn’t ring any bell. I’ve lived my childhood mainly in the 90s and remember things better from that era.

“In the year 2044, reality is an ugly place. The only time teenage Wade Watts really feels alive is when he’s jacked into the virtual utopia known as the  OASIS. Wade’s devoted his life to studying the puzzles hidden within this world’s digital confines, puzzles that are based on their creator’s obsession with the pop culture of decades past and that promise massive power and fortune to whoever can unlock them. When Wade stumbles upon the first clue, he finds himself beset by players willing to kill to take this ultimate prize. The race is on, and if Wade’s going to survive, he’ll have to win—and confront the real world he’s always been so desperate to escape.” (from Goodreads.com)

Cline really writes about an important theme and has come up with a thrilling plot! Wade’s adventure through OASIS (and real world) is simply intriguing to follow, it’s sometimes like detective’s work. A great piece of work I would say!

Advertisements

2 thoughts on “Ready Player One. Romaani.

    1. Hei vaan, Pekka!
      Kiitos kovasti kommentistasi ja selvennyksestä!
      Olenkin monesti miettinyt (viimeksi Raisa Porrasmaan taidokkaan Kissavieraan kohdalla), kuinka kiehtovan monimutkainen prosessi romaanin kääntäminen on, selvästi ihan oma taitolajinsa. RPO:ssa juuri nuo keksityt sanat tuovat huumoria, osa tarinan tunnelmaa.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s